Blog

Wijs op reis? Ga op Retreat!

In mijn praktijk zie ik veel mensen die graag naar hun doel toewerken. Vaak wordt het proces om van A naar B te gaan onderbroken. Doordat je bijvoorbeeld te snel van start gaat en als gevolg hiervan onderweg struikelt. Een andere oorzaak kan zijn dat de “beren” op de weg naar je doel je belemmeren. Met de “beren” bedoel ik bijvoorbeeld: je omgeving, de tijd die je hebt, je werk, feestjes, reclames, supermarkten, feestdagen maar ook vakanties. Ik ben bewust op zoek gegaan naar een plek waar deze valkuilen voor jou duidelijk worden. Ik  neem je als het ware 24/7 aan de hand om jou te leren omgaan met deze voor jou “beren” op de weg. Ik heb een Retreat als de ideale plek ervaren om dit te realiseren. 

In dit Blog geef ik je graag meer uitleg over de inhoud van een Retreat en het bijwonen hiervan.

Wat kun je vinden in dit Blog?

  1. Waarom een Retreat?
  2. Wat is een Retreat?
  3. Hoe lang duurt een Retreat?
  4. Wat doet een Retreat met jou?
  5. 8 voordelen om op Retreat te gaan.
  6. Welke soorten Retreats zij n er?
  7. Het mooiste Retreat.
  8. Workshops tijdens het mooiste Retreat.
  9. Wat is nu gezond?
  10. Ben je toe aan tijd voor jezelf?

 

Waarom een Retreat?

Je voelt je niet lekker in je vel, niet gelukkig. De dagen waaien als het ware voorbij gevuld door een sleur van werkzaamheden, je vergeet jezelf. De gevolgen zijn niet meer te overzien; je gewicht veranderd, je huid wordt rimpeliger, je bent moe en futloos. Om meer energie te krijgen ga je meer snelle suikers bunkeren. Om niet zoveel tijd te benutten aan het aanrecht, ga je eerder voor de gemakkelijke hap of een afhaalmaaltijd. Vaak vergeet je door de drukte te eten. Je stopt op de weg naar huis even om een snack te kopen zodat je het tot het avondeten redt. Je schrijft in je agenda de sportmomenten maar telkens komt er weer iets tussen. Iets dat belangrijker is dan jij zelf.  herken je dit ook? Dan is het tijd om op de resetknop te drukken door bijvoorbeeld een retreat te boeken. Hier wil ik je in deze blog meer verdieping in geven.

Spannend? Vertel mij wat!

Toen ik de eerste keer alleen naar Italië ging boekte ik na overleg met mijn gezin 10 dagen met een groep. Het thema was: “Loslaten”. Mijn kinderen waren toen 13 en 15 jaar jong. Mijn man is vaak voor werk in het buitenland. Zodoende komen de taken: huishouden, kinderen, school, werk, honden, boodschappen etc. op mij neer. Dat kon ik toch niet alles achterlaten? Ik had nog nooit mijn gezin alleen gelaten. Alleen laten voelde voor mij als in de steek laten. Ik boekte deze reis met de bemoedigende woorden van mijn gezin: ”Wij redden ons wel”. 2 Dagen na dat ik geboekt had, moest mijn man plotseling 3 dagen naar het buitenland om een probleem op te oplossen. Ik raakte in paniek,  nu hadden wij een probleem! De kinderen waren 3 dagen alleen.

De enige die dit als een probleem zag was ik zelf. Met klem werd door mijn gezin benadrukt dat ik dit moest loslaten . Zo was ik al vervroegd met het thema van de reis begonnen. Ik voelde me na aankomst in Italië even heel verloren. Na 3 dagen realiseerde ik mij dat ik vergeten was naar huis te bellen. Wie had dat ooit gedacht?

Toen mijn oudste kind de telefoon opnam hoorde ik hem zeggen:

“Ha mam, bel je nu al?”

Op retreat gaan is voor mij een moment voor mezelf geworden. Een mooie gelegenheid waar ik mooie, nieuwe contacten met anderen maar ook met mijzelf kan maken. Elk retreat, hoe lang het ook duurde en in welke omgeving het ook was gaf mij steeds een mooi leermoment. Op Retreat gaan voelt voor mij als een tijd in de optimale “droomwereld”. Hierin te mogen vertoeven en ook een stuk ervan meenemen. Het deel dat ik meeneem dan ook in de ‘echte’ normale wereld in te zetten. Hierdoor is voor mij elk gesteld doel beter haalbaar en duurzamer.

Is het voor jou ook tijd om op de resetknop te drukken en ben jij een retreat aan het overwegen? Laat je dan verder in deze blog inspireren.

 

Wat is een Retreat eigenlijk? 

“Retreat” is het Engelse woord voor “retraite”, wat heel letterlijk betekent: “jezelf terug trekken”. Tijdens een Retreat trek je jezelf even terug uit je dagelijkse leven, het liefst met zo min mogelijk prikkels ( dagelijkse verplichtingen, afleidingen en routines die jou niet dienen). De focus komt helemaal op jezelf te liggen.

Met als doel ruimte creëren om te reflecteren, tot rust te komen en op meerdere fronten de stilte op te zoeken. Denk hierbij aan geen tv, laptop en mobiele telefoon.

Door Rust, Ruimte en regelmaat te ervaren, geef je je lichaam en geest tijd om te herstellen en komen nieuwe ideeën, inzichten en antwoorden op jouw vragen. Als je een tijdje op Retreat bent, kunnen er bijzondere dingen gebeuren. Dit is moeilijk uitte leggen , het is echt ERVAREN .

Hoe lang duurt een Retreat?

Dat is een goede vraag en hangt helemaal af van wat jij wilt.

8 dagen duurt het retreat dat ik organiseer. Ja ook ik vond het de eerste keer spannend om het thuisfront alleen te laten. De eerste keer helemaal alleen weg. Achteraf was dit het beste dat ik ooit gedaan heb, ik leerde om los te laten. Na 3 dagen dacht ik; “ oei ik heb vergeten naar huis te bellen.” Toen mijn kind mijn oproep beantwoorde hoorde ik:” Ha Mam, bel je nu al?” Ha, Ha, dus het zit allemaal in ons hoofd, onze invulling, onze overtuiging, ik zeg: ”LOSLATEN!”

Je kunt op Retreat gaan voor een dag tot zelfs 3 jaar, maar dat doen alleen de Tibetanen. Voor Portugal is de planning van zaterdag tot zaterdag lekker effe rust en dan heb je nog de zaterdagavond en de zondag om thuis weer te acclimatiseren.

Er worden online zelfs Retreats van 1 dag aangeboden, maar hoe langer je jezelf helemaal terug trekt, hoe meer je uit de Retreat haalt.

Ik adviseer zelf altijd om 7 dagen (of langer) op Retreat te gaan.

Wat doet een Retreat met je?

Kijk eens naar jouw dagelijks leven, hoe vaak neem jij de rust en de ruimte om echt tijd te nemen voor jezelf? Dan hebben we het niet over een uurtje sporten of met de beentjes op de bank naar Netflix kijken. Ik heb het over complete Me-time, geen moeten. Doen waar je je op dat moment goed in voelt, niet zweverig. Gewoon heerlijk genieten, ervaren en voelen wat rust, ruimte en regelmaat met je doet. Ga eens wijs op reis. Gun jezelf die rust. Je bent het waard!

Door een andere omgeving op te zoeken en uit je vaste Ritme te stappen, gebeuren er 2 dingen:

1. Je lichaam krijgt tijd om te herstellen 

2.Je geest krijgt tijd om helemaal tot rust te komen.

Waarom is dat zo belangrijk?

Doordat wij overdag zo achter de feiten aan rennen en overladen worden door enorm veel prikkels wordt van  ons lichaam en onze hersenen verwacht om constant in een soort van opperste paraatheid te zijn. Wist je dat wij in 3 maanden net zoveel prikkels binnen krijgen dan onze voorouders in een heel leven?

Dat kost een berg energie! Snap je nou waarom je soms moe bent, of geprikkeld of ergens even de energie niet meer voor hebt? Je hoofd lijkt wel mistig, je hang naar zoet is onmogelijk te weerstaan, je trekt het vaak niet meer en bent blij als je in bed ligt en je ogen mag sluiten. ‘s Morgens vroeg voel je je nog niet uitgeslapen en je begint jouw dag weer opnieuw in overlevingsstand (groundhog day).

Door op Retreat te gaan geef je jezelf en daarmee ook je lichaam en geest rust. En weet je wat er gebeurt als je je lichaam en geest rust geven? Dan gebeuren er magische dingen.

Een Retreat geeft jou de inzichten die jij nodig hebt.

Je gaat dingen voelen die je eerder niet voelde. Dat gevoel was er eerst ook al, maar werd onderdrukt. En dat gevoel geeft je richting, want je intuïtie weet altijd de juiste weg.

Daarnaast zorgt rust in je hoofd ervoor dat je kunt nadenken over een bepaald thema of vraagstuk wat je bezig houdt. Hierover kunnen zich andere (mildere) inzichten vormen. Wanneer je je hersenen de ruimte en rust geeft om ergens over na te denken, zonder voortdurend te worden afgeleid, ga je mogelijkheden in plaats van belemmeringen zien. Deze brengen jouw naar een voor jou positieve oplossing.

Antwoorden krijgen op je vragen en over zelfhulp is waar ik als coach jou in begeleid gedurende deze mooie week. Samen naar een duurzame oplossing.

8 voordelen om op Retreat te gaan?

Iedereen die een retreat boekt heeft zijn eigen unieke verhaal en zo ook een eigen unieke reden.

Er zijn meerdere voordelen om een retreat te overwegen zoals

  1. Je wilt volledig tot rust komen. Je verdiepen hoe je dit in de toekomst in de thuis situatie kunt volhouden. Tools meenemen. Inzichten krijgen in je valkuilen op dit gebied.
  2. Je weet dat er een hele drukke tijd aankomt of een nieuwe fase in je leven.  Hiervoor wil je nieuwe energie opdoen. Een Retreat kan ook heel geschikt zijn om juist een bepaalde periode af te sluiten.
  3. Je wilt graag leren hoe je meer in het moment kunt leven zodat je meer van het hier en nu kunt genieten. Dat noemen we ook wel mindfullness. Hier gaan we in Portugal ook dieper op in.
  4. Je wilt je leefstijl aanpassen en werken aan je gezondheid. Gezondheid is onbetaalbaar. Gezondheid is levensgeluk.
  5. Je bent al heel goed bezig met je voeding, je beweging en je ontspanning maar wilt je hier nog in verdiepen. Middels een Retreat kun je je hier 100% op focussen en krijg je de nodige handvaten aangereikt.
  6. Je wilt Rust, Ruimte en Regelmaat goed kunnen interpreteren in je dagelijks leven.
  7. Je wilt meer leren over gezonde voeding
  8. Je wilt rust ruimte en regelmaat combineren met het culturele Portugal ontdekken. Doordat wij een chauffeur hebben kunnen wij zonder obstakels ‘s middags de omgeving verkennen.

Welke soorten Retreats zijn er?

Er bestaan heel veel soorten Retreats. Om het wat overzichtelijker voor je te maken, heb ik de belangrijkste soorten Retreats voor jou op een rijtje gezet.

Individuele Retreat

In je eentje op Retreat gaan vind je  misschien spannend. Dat is heel begrijpelijk. Dat is het ook, maar het is precies juist daar waar het gebeurt in het gebied buiten je comfort-zone. Dat is precies hoe ik het zelf ervaren heb. De eerste keer dat ik alleen op Retreat ging, vond ik eng. Maar geloof me: je moed zal beloond worden. Zelf vind ik een individuele Retreat de meest waardevolle soort. Trouwens, ik heb mij nooit echt alleen gevoeld, er zijn altijd lotgenoten waarmee je fijn kunt sparren en een lieve coach die jou begeleid.

Duo Retreat

Ga je toch liever weg met iemand die dichtbij je staat? Dan kun je er natuurlijk ook voor kiezen om samen met iemand anders op Retreat te gaan. Bijvoorbeeld samen met je beste vriend(in), moeder, of met je partner. Zorg wel dat je met iemand gaat die dichtbij je staat en waarbij je je op je gemak voelt. Het mooie is dat je dan ook een tweepersoonskamer kunt boeken.

Groep Retreat

Tijdens een Groep Retreat ga je samen met anderen, die je niet kent, op Retreat. Een Groep Retreat heeft vaak een bepaald thema. Dat kan van alles zijn bijvoorbeeld omgaan met stress, de zoektocht naar geluk of een Retreat voor jonge moeders. Op Retreat te gaan met gelijkgestemden rondom een specifiek thema kan heel waardevol zijn. Het gemeenschappelijke thema bindt elkaar en je merkt dat je er niet alleen voor staat en iedereen zo zijn dingetje heeft. Je hoef je nergens voor te schamen. Je kunt helemaal jezelf zijn, en dat is fijn. Zelf heb ik ervaren dat je het meest haalt uit een individuele Retreat, maar dat kan per persoon verschillen.

Weekend Retreat

Hoe lang je op Retreat wilt gaan, hangt helemaal af van de tijd die je hebt en het budget. Bij een Weekend Retreat ga je, zoals de naam aangeeft, er een weekendje erop uit. Het weekend is de uitgelezen mogelijkheid om even helemaal weg te gaan. Plak de vrijdag of de maandag er aan vast en kom herboren terug.

Doordeweeks op Retreat

De kracht van een doordeweeks Retreat is vaak de rust die je ervaart, bijvoorbeeld wanneer je tijdens een Retreat het bos in gaat om te wandelen. Je moet er misschien vrij voor nemen van je werk, maar gun dat jezelf. Het is het zeker waard!

Stilte Retreat

Tijdens een Stilte Retreat maak je kennis met stilte en wat dit met je doet. De bedoeling is om zo min mogelijk en het liefst zelfs helemaal niet te praten. Is dat niet spannend? Er worden stilte wandelingen georganiseerd  Door in stilte te zijn, ga je dingen zien, horen en proeven die je normaal niet ervaart. Daarnaast zal stilte je nieuwe inzichten geven. De stilte is zo krachtig, het zal je dichter bij jezelf brengen. Het moet wel je ding zijn. Ik kan me voorstellen dat als je al de hele dag alleen in stilte zit dat dit retreat niet je eerste keuze is terwijl als je de hele dag overrompeld word door geluid en prikkels je hier echt tot rust komt.

Klooster Retreat

Steeds meer kloosters stellen hun deuren op voor mensen die op zoek zijn naar stilte en innerlijke rust. Klooster Retreats zijn in de meeste gevallen een combinatie van het verkennen van het klooster, yoga, meditatie en wandelingen in de natuur. Ook heb je de mogelijkheid om deel te nemen aan gebedsdiensten, maar dat is vaak een keuze. In een klooster kun je echte rust ervaren en stilstaan bij wie je bent en wat jij belangrijk vindt in het leven. Maar ook kan het je helpen jezelf uit te dagen, te voelen wat het bij je naar boven brengt. Vaak zijn de gesprekken met de kloosterlingen de mooiste die je ooit gevoerd hebt. Hun kijk op het leven en wijsheid is zo puur en anders. Ik ben zelf in Huy(België) bij de Monniken geweest. De voeding, de rust en de ruimte voelden zo rijk.

Yoga Retreat

Yoga betekent verbinding en het gaat hierbij om de verbinding tussen lichaam en geest. Dat is dus ook het doel van een Yoga Retreat. Yoga is er in allerlei vormen. Je hebt Haltha-, Yin- en bijvoorbeeld Areaal Yoga. Yoga zorgt ook voor de doorbloeding in je lichaam. Door meer mindfull te leven en te eten ben je meer in het moment, in het nu. Je bent bewuster bezig en dus ook meer in verbinding met jezelf.

Meditatie Retreat

Meditatie en mindfulness zijn niet  hetzelfde is. Ze hebben wel degelijk een verschillende betekenis. Meditatie en mindfulness gaan allebei om bewust leven, maar meditatie draait om stilte (fysiek en mentaal) en mindfulness om aandacht voor het moment. De focus op Meditatie Retreats zal liggen op het observeren en laten gaan van je gedachtes en jouw oordeel over deze gedachtes. Vaak worden Mindfulness en Meditatie Retreats gecombineerd.

Massage Retreat

Retreats en massages gaan hand in hand. Aanraking is van levensbelang. Wist je dat als een baby niet wordt aangeraakt deze zal overlijden. Massage zorgt voor het gelukstofje serotonine, hierdoor kom je beter in je vel. Een massage heeft een positief effect op spanning, depressie en stresshormonen. Masseren is goed voor je spieren, je huis, je rust en je geluksgevoel. Bij een Massage Retreat word je heerlijk gemasseerd om je lichaam te ontstressen, om blokkades op te heffen en in sommige gevallen leer je ook zelf hoe je bepaalde massages kunt doen. Je hebt hot stone massages, ontspanningsmassages, holistische massages, ayuvedische massages etc.

Wellness Retreat

Wellness Retreats hebben als doel de gezondheid en welzijn te bevorderen door een combinatie van fysieke, psychologische en/of spirituele activiteiten. Belangrijk is ook dat de voeding klopt zodat ook deze evenwicht brengt in jouw gezondheid. Een Retreat waarbij je gebruik kunt maken van een jacuzzi, hot tub of sauna, , kan ervoor zorgen dat je lichaam en geest extra tot rust komen en je betere inzichten in je gezondheid kunt opdoen. 

retreat Portugal
portugal retreat
portugal retreat
portugal retreat
privé meer Portugal retreat

Het mooiste Retreat?

Behalve de Retreats die ik in dit artikel aan bod heb laten komen, is er natuurlijk ook mijn eigen  Retreat in Portugal van 6-13 augustus 2022.

Het is een bijzondere nieuwe formule welke in de opsomming nog niet is vermeld.

Een retreat dat je helpt naar een gezonde leefstijl om die te behalen maar ook te behouden. Of je nu al bezig bent of nog wilt beginnen met aan je gezondheid te werken? Het maakt niet uit, ik neem je graag mee.

Het retreat is opgebouwd uit:

Rust, Ruimte en Regelmaat.

Rust: we bieden jou de mogelijkheid om je volledig te ontspannen tijdens de massage, de klankschalensessie, de mindfulness training, de wandelingen, de meditatie en de qi-gong oefeningen; niets moet alles mag.

Ruimte: we bieden jou de ruimte om mee te gaan naar ,mooie plekken in de omgeving zonder dat je zelf hoeft na te denken over hoe en wat. Onze chauffeur zorgt voor het vervoer. De ruimte om zelf te kiezen wat op dit moment goed voor jou is. De ruimte om gebruik te maken van een coaching  sessie wanneer jij daaraan toe bent.

We zorgen ervoor dat we goed voorbereid zijn . Door jou waar we kunnen informatie te verstrekken over de plekken waar we naar toe gaan. Natuurlijk kun je ook aan het water blijven liggen. lekker slapen of een massage nemen als je geen uitstapje verkiest.

Regelmaat: Of we het nu regelmaat of ritme noemen. In ieder geval is het voor heel veel mensen belangrijk om structuur te hebben. Structuur brengt rust, ruimte en regelmaat. We hebben dan ook een dagelijks programma wat we de avond van te voren overleggen.

Er zijn vaste tijden voor de maaltijden.

Voeding:

De maaltijden worden vers bereid uit eigen tuin. Echt ik kan goed koken maar deze mannen overtreffen mijn kookkunsten voor 100%. Ik was echt flabbergasted.

Gi-qong

In de buurt ongeveer 30 minuten lopen kun je naar een privé meertje waar je heerlijk kunt zwemmen. Ook is dit een mooie plaats waar we Qi-qong oefeningen kunnen doen. Dit zijn gemakkelijke oefeningen die lichaam en geest tot rust brengen. Oefeningen voor meer levensenergie. Je kunt ze thuis blijven doen, zo blijf je je beter in je vel voelen.

Qi-gong is wellicht de meest effectieve oefenleer voor het bereiken van een hoge leeftijd in goede gezondheid. Uit onderzoek is gebleken dat Qi-gong verbetering geeft voor o.a. hart- en longziekten, hoge bloeddruk, nachtrust, (chronische) rug- en gewrichtsklachten (zoals o.a. reuma en fibromyalgie), darmklachten en diabetes. Dit is dus ook een mooie aanvulling naar een klachtenvrij gezond leven.

Workshops tijdens het mooiste retreat:

 

1.Zelf tandpasta maken

We hebben ook een workshop mogen volgen. Thorsten gaf ons les in hoe we tandpasta konden maken. Milieuvriendelijk, geen tubes meer en (Herman) de zuurdesem werd ons ook geleerd hoe we dit thuis mochten doen.

2.De klankschalen sessie

Gedurende een dagdeel hebben we een klankschalen sessie gepland met vele mooie schalen en instrumenten die de revue passeren tijdens dit mooie , hoe zal ik het noemen? Muziek toneelstuk?

Gedurende de voordracht liggen we allemaal op een matje met een kussentje en een deken te luisteren en de trillingen te ervaren. Opeens schrok ik, en opende mijn ogen, tot mijn verbazing speelde de man een didgeridoo, prachtige ervaring.

Vanwege de mooie voordelen van een  klankschalensessie mag deze tijdens het Retreat uiteraard niet ontbreken. Hier wordt ingespeeld op energie en emoties.

3. Voeding en Stress:

Workshop over hoe te handelen bij stress en wat voeding daarin kan betekenen.

-Stress, we kennen het allemaal; situaties die ons opjagen, een veel te hoge werkdruk, familie omstandigheden, corona enz. Tijdens stressvolle periodes/situaties wordt stress opgeslagen als een lage trillingsfrequentie in je spieren (even kort door de bocht). Deze spieren gaan dan gespannen aanvoelen, geven het gevoel van spierpijn of er zit een flinke knoop dwars die je gedurende de dag zit te irriteren bij alles wat je doet. Bij stress ga je de zwakste plek het eerste voelen. Je bevindt jezelf in een Freese(bevroren) situatie waardoor je spieren gespannen zijn. De klankschalensessie zorgt ervoor dat je meer ontspant en je spieren weer verslappen. De vibraties die door je lichaam stromen, voel je tot diep in je lichaam. Time to Relax!!

4.Mindfullness:

je leeft in het nu als je mindfull leeft. We eten en leven vaak zonder erbij na te denken. We stoppen iets onder onze neus zonder echt te proeven. Tijdens deze workshop leer je om bewuster te leven. Vandaag te genieten, in het moment te ZIJN.

5.Qi-gong

Deze workshop leert je om middels bepaalde gemakkelijke bewegingen rust te krijgen in je lichaam. Deze bewegingen komen uit China en helpen je om je gezondheid positief te beïnvloeden.

6. Workshop Kefir maken

Dit is gefermenteerde melk welke goed verdraagbaar is ook voor mensen met een lactose intolerantie. Kefir is inzetbaar als pro- biotica. Kefir kan ook op waterbasis gemaakt worden.

7. Workshop Fermenteren

Je kunt groenten fermenteren om deze ook houdbaar te maken voor de winter. Denk aan zuurkool of Kimchi (gefermenteerde groenten en kool uit de Koreaanse keuken) Ook een van mijn favorieten de rode kool kun je fermenteren. 2 x Opscheppen is dan helemaal geen probleem, niet voor de gastheren maar ook niet voor je lichaam.

8. Workshop Zuurdesem

Het Desem brood kun je ook zelf gebakken. Hiervoor heb je een begin nodig .Dat wordt “Herman” genoemd. Desem zorgt ervoor dat je darmbacteriën goed in balans blijven. Bovendien zorgt zuur desem voor de juiste zuurgraad (PH) van je darmstelsel. Het is goed tegen schimmels in je darmen. Door de overmatige consumptie van suikers en bewerkte voeding daalt onze zuurgraad in ons lichaam. De schimmels gedijen goed in een minder zure omgeving. Vaak ontstaan darmklachten door de Candida schimmel. Het darm slijmvlies wordt aangetast en de darmwand wordt ruw. Dit kun je vergelijken met een huid vol eczeem. Als er dan bepaalde voedingsstoffen door je darmen komen krijg je last. Zuurdesem, kefir en gefermenteerde voeding zorgt voor een hogere zuurgraad.

De meeste Retreats hebben het over gezonde voeding, maar wat is nu gezond?

vegetarische voeding is een hele grote meerwaarde voor ons lichaam. Ons lichaam gaat harder werken door de voeding die wij innemen. Vegetarische voeding verteerd minder snel.

Denk maar eens aan een zuurtje dat je in je mond stopt. Dat zuurtje zal als je het helemaal weg laat smelten in je mond volledig via het speeksel worden omgezet en de darmen hoeven niks te doen, de suiker gaat snel het bloed in en hup daar komen de kilo’s. Een blad sla moet eerst door de maag en de darmen en voordat de restjes het lichaam verlaten is er heel veel werk verzet. Ik zeg vaak tegen mijn klanten dat de sportschool een mooie aanvulling is maar dat ook vanbinnen( je darmen aan het werk) sporten een must is. Je stofwisseling(verbranding van vet) gaat omhoog en je lichaam neigt minder naar vet opslag, eerder naar vetverbranding. Natuurlijk is dit ietsjes kort door de bocht maar ik hoop voor iedereen duidelijk. Dus veel kleur op het bord en daar bedoel ik geen ketchup mee. Als je lichaam eenmaal aan het werk is zou het fijn zijn als de motor ook blijft lopen. In mijn praktijk maak ik dit vaak visueel door je voor te stellen dat je een auto die stilstaat de berg af laat rollen en beneden weer bergopwaarts laat gaan. Deze auto rolt op een bepaalt punt weer achteruit en staat uiteindelijk stil (jojo effect).

Als je de auto van een berg af laat rollen op een manier zodat ook de motor aanspringt, zal deze auto met eigen kracht bergopwaarts komen.( goede verbranding, duurzame leefstijl).

Regelmatig eten en genoeg drinken. De juiste voeding die bij jou past en de juiste beweging. Kies het ritme dat in jouw dagelijkse leven past. Let hierbij op de manier van beweging, voeding en ontspanning.

Ben jij toe aan tijd voor jezelf?

Na bovenstaand te hebben gelezen hoop ik dat de meeste obstakels bij jou heb kunnen wegnemen. Dat je nu durft te kiezen voor jezelf en dit mooie cadeau aan jezelf durft te geven. Je loopt geen risico want de aanbetaling is €100,00 . Bij het annuleren van mijn kant krijg je dit bedrag volledig terug. 3 weken voor vertrek vraag ik je om het hele bedrag over te maken. De vlucht regel je zelf en als dat niet lukt helpen we je graag. De vluchten zijn op dit moment heel gunstig.

Als je de aanbetaling hebt gedaan doen we een intakegesprek (dit kan live, via zoom, watts app video of telefonisch ) . Uiteraard krijg je voor vertrek ook een lijst met wat je mee mag nemen.

Onbezorgd en wijs op reis🍀

Zodat je uitgerust, fitter, gezonder, met meer positiviteit  en met een nieuw of aangescherpt doel verder door het leven kan. Hierdoor krijg je meer zelfvertrouwen en eigenwaarde.

Jij bent het waard!

Ik gun het jou zo, jij jezelf ook?

Ps. vond je deze Blog waardevol? Deel hem dan in je netwerk, alvast dank hiervoor.