De Kracht van Oxytocine: Het Knuffelhormoon

Wil jij af van je burn-out? Ben jij die futloze moeheid helemaal zat? De scheikunde die schuilt achter ons gedrag en onze stemmingen wordt grotendeels beïnvloedt door hormonen. Vandaag zet ik een belangrijk hormoon in de spotlight: oxytocine.

Masseges zorgen voor een grote oxytocine boost!

Wat is oxytocine?

Oxytocine is een hormoon – een stofje dat je lichaam aanmaakt en door je bloed stuurt om op verschillende plekken ‘commandos’ te geven. Een hormoon is dus een soort boodschapper binnen je lichaam, en wat die boodschap precies is, verschilt per hormoon.

Oxytocine komt in vrijwel alle zoogdieren voor en speelt een belangrijke rol in de reproductie. Maar oxytocine gaat nog veel verder; tal wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat oxytocine een sterke invloed heeft op sociaal gedrag, mentale staat, en stemming. Oxytocine versterkt namelijk sociale gevoelens zoals vertrouwen en empathie, en verhoogt ook libido. Verder kan oxytocine je ook gezonder maken! Als je van dat constante bankhangen af wilt, kan oxytocine dus de oplossing zijn.

Wat zijn de gezondheidseffecten van oxytocine?

Vermoeidheid? Burn-out? Depressie? Stress? Als een van de belangrijkste gedragshormonen is oxytocine al grondig onderzocht, en wetenschappers concluderen dat oxytocine een postief effect heeft op verschillende aspecten van je gezondheid. 

  • Oxytocine vermindert angst en paniek door de amygdala – het angstcentrum van je brein – te blokkeren;
  • Oxytocine heeft een antidepressieve werking, en kan depressie verminderen en de algehele stemming verbeteren. Er wordt zelfs onderzoek gedaan om te achterhalen of een oxytocine-tekort niet de oorzaak is van depressie;
  • Oxytocine heeft zelfs een effect op wondgenezing – oxytocine hanteert ontsteking, en er zijn studies die hebben aangetoond dat het hormoon wondgenezing zou versnellen;
  • Oxytocine verhindert de productie van cortisol – het stresshormoon – en helpt dus ook om stress te verminderen;
  • Oxytocine kan hongergevoelens onderdrukken, en kan dus ook helpen met afvallen!

Hoe komen wij dan aan oxytocine?

Om je gezonder en energieker te voelen, kan oxytocine dus helpen. Maar hoe komen wij aan dit gelukshormoon? Oxytocine wordt in ons lichaam aangemaakt in de hypothalamus, een klein deel van de hersenen dat verantwoordelijk is voor de aanmaak van veel hormonen. Wij maken oxytocine natuurlijk aan door middel van aanraking. Denk bijvoorbeeld aan knuffelen, sex, handen vasthouden, of stoeien, maar ook als we een massage krijgen. Je maakt zelfs oxytocine aan als je je hond aait!

Kan ik iets doen om meer oxytocine aan te maken?

Oxytocine wordt soms als medicijn gebruikt, vooral om bevallingen soepeler te laten verlopen. In grote doses heeft het namelijk een effect op zwangerschapsweeën. Maar we kunnen zelf genoeg doen om ons oxytocine gehalte subtieler te verhogen, en te profiteren van alle gezondheidsvoordelen die daar bij horen! Zeg maar dag tegen de vermoeidheid!

Gelukkig is het niet moeilijk! Veel dingen die tóch al heel gezond zijn, zorgen namelijk ook voor extra oxytocine aanmaak. Voor meer oxytocine zijn er bepaalde aanpassingen die je kunt maken aan de dagelijkse levensstijl:

  • Vaker sporten. Of je nu naar de sportschool gaat, of een stuk fietst of wandelt, in beweging blijven verhoogt je oxytocine!
  • Zonlicht. Vitamine D is sowieso al belangrijk voor je gezondheid, maar het kan ook je oxytocine verhogen!
  • Voeding. Vitamine C en Magnesium kunnen allebei je oxytocine verhogen. Denk aan citrusvruchten, broccoli, pepers, en champignons voor vitamine C, en zaden, noten, spinazie, en soja voor magnesium. Met mate kan wat pure chocolade ook je oxytocine verhogen!

Tip: Oxytocine Massage!

Alle kleine beetjes helpen, maar de beste manier om oxytocine aan te maken is en blijft fysiek contact. Een heel goede tip is dan ook een massage – je voelt je dan meteen tot rust, en dit komt door je oxytocine die je lichaam vrij maakt! Als je je wel eens afvraagt: “hoe kan ik me weer beter in mijn vel voelen?” – er zijn oxytocine massages die speciaal zijn ontwikkeld om meer oxytocine vrij te krijgen in het lichaam! Vermoeidheid, burn-out, paniek, depressie – oxytocine massages zijn een echte aanrader voor mensen die vastlopen met deze nare maar bekende gezondheidsklachten. 

Dit blog heeft jullie hopelijk iets kunnen leren over een belangrijk hormoon in ons lichaam. Slechts een van vele manieren om een gezonder en energieker leven te leiden!