Hoe belangrijk is magnesium?

Magnesium:

Wat maakt dat het zo belangrijk is?

We willen allemaal gelukkig ouder worden met zo min mogelijk gebreken toch? Wist jij dat magnesium daar een grote rol bij speelt. Magnesium is een van de belangrijkste mineralen die jou hierbij kunnen helpen.

  • Veel mensen hebben eerder een mineralen tekort dan een vitamine tekort.
  • Mineralen zitten vooral in de bodem. Onze voeding groeit vooral in de aarde. Helaas bevat deze aarde steeds minder vitamines. Als de mineralen niet in de aarde zitten, komen deze ook niet in de plant, dus niet op ons bord en zo ook niet in ons lichaam.
  • Ons lichaam kan magnesium niet zelf maken dus we zijn genoodzaakt het uit onze voeding op te nemen.
  • Magnesium zorgt er voor dat voeding wordt omgezet in energie.

Wat doet Magnesium?

Magnesium helpt mee bij de hormoonaanmaak en kan daardoor bijdragen aan een betere hormoonbalans

Functioneren van 100 verschillende enzymen in je lichaam. Het gaat daarbij vooral om enzymen die energie produceren, transporteren, opslaan en gebruiken.

Goed functioneren en laten ontspannen van je spieren en zenuwen, want het zorgt voor de overdracht van elektrische signalen (zenuwprikkels).

Opbouw van gezonde botten

Kan bijdragen aan een gezonde slaap

Voorkomt hart en vaatziekten

Voorkomt spierpijn en spierkrampen

Gaat obstipatie tegen

Voorkomt migraine

Verminderd angst en paniek aanvallen

Voorkomt vermoeidheid en lusteloosheid zeker in tijden van stress en extra inspanning.

Waardoor kan een tekort ontstaan?

Door bewerking van voeding in de industrie zoals het toevoegen van aspartaam (E951) of MSG (E621) wordt magnesium aan voedsel onttrokken.

Het gebruik van medicijnen zoals plasmiddelen, maagzuurremmers, de anticonceptie pil, antibiotica en insuline kunnen ervoor zorgen dat het lichaam magnesium tekort komt.

Mentale en fysieke klachten bij langdurig tekort:

Hartkloppingen, PMS, fibromyalgie, diabetes type 2, astma, spijsverteringsproblemen, chronische vermoeidheid, allergieën, geheugenstoornissen, concentratieproblemen en depressiviteit

De relatie tussen magnesium en osteoporose.

Magnesium zorgt ervoor dat vitamine D calcium naar de botten transporteert. Het mineraal Calcium heeft altijd veel aandacht gekregen, met name door de zuivelindustrie. Toch hebben magnesium en calcium elkaar nodig om te kunnen functioneren met als verhouding 1:1 of minimaal 1:2 dus 2 x zoveel calcium als magnesium. Helaas bestaat voeding vaak veel méér uit calcium dan magnesium wel 10:1. Hierdoor gaat calcium magnesium net aan onze botten onttrekken in plaats van toevoegen. Gevolg is dat onze botten poreuzer worden en ze sneller gaan breken.

Stress:

Definitie van stress is:

ALS MOETEN GROTER IS DAN KUNNEN!

Ten tijde van Fysieke of emotionele stress heeft het lichaam vooral veel magnesium nodig. Je plast dan magnesium uit en is het heel wijs om dit aan te vullen.

Hoge werkdruk, emotioneel of veel sporten valt onder stress.

Magnesium rijke voeding:

Noten; amandelen en paranoten(paranoten 2 per dag)

Zaden en pitten

Groene groenten, peulvruchten

Fruit (banaan en ananas), vijgen, citroenen, grapefruit, appels,

Avocado, kokos en volkoren producten

Zee groenten (zeewier en kelp)

(Keltisch) zeezout, groene kruiden(basilicum en dille)

Heilbot, krab, makreel, slakken.

TIP:

Als jij af en toe naar chocolade snakt is het meestal een teken van magnesium tekort, vaak een week voordat je ongesteld moet worden of na een hele lange sporttraining.

Cacao, rauwe cacao bevat veel magnesium

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid:

 Minimaal per dag voor mannen: 300 – 350 mg

 Minimaal per dag voor vrouwen: 250 – 300 mg

Opname:

Neem een goede magnesium, liever geen magnesiumoxide, dit zit in de goedkopere merken en wordt nauwelijks opgenomen door het lichaam.

Het beste is om magnesium in de avonds te nemen, dat is de beste tijd want in rust wordt magnesium beter opgenomen.

Magnesium kan ook door de huid worden opgenomen. Je kunt ook magnesium olie smeren of een voetenbadje maken met magnesium zouten of kristallen. Of eens heerlijk gaan Floaten.

Na een Floatsessie ben je even heel goed bijgetankt.

Je hebt diverse soorten magnesium die aansluiten bij diverse klachten, Laat eens meten welke magnesium bij jou past.