Sport en voeding - TP Santé

Voeding en overgang

Veel vrouwen gebruiken medicijnen en hormonen om overgangsklachten te verminderen.
Maar wist je al dat gezonde voeding ook kan helpen?

Gedurende het coachingstraject gaan we jouw voeding langzaam aan aanpassen want wist je dat:

  • sommige voedingsstoffen kunnen overgangsklachten zoals opvliegers, hevige transpiratie en een onrustig gevoel, verminderen. Natuurlijk is het altijd goed om een gezond voedingspatroon na te leven, maar vooral tijdens de overgang kunnen de “problemen” door een gezond voedingsadvies sterk vermindert worden.
  • dat in soja stoffen zitten die bekend staan als fyto-oestrogenen. Deze plantaardige oestrogenen vormen een goede aanvulling op je ‘eigen’ vrouwelijke hormonen, de oestrogenen. Fyto-oestrogenen vind je in bijna alle groenten, fruit en granen, alleen de hoeveelheid verschilt. Er zijn aanwijzingen dat soja overgangsklachten kan verminderen. Uit onderzoeken is namelijk gebleken dat Japanse vrouwen minder last hebben van de overgang dan westerse vrouwen. Mogelijk wordt dit veroorzaakt doordat Japanse vrouwen gedurende hun leven meer soja eten dan westerse vrouwen.
  • vooral water drinken goed voor je gezondheid is. Het helpt af te vallen doordat je een vol gevoel krijgt, het voert afvalstoffen af uit het lichaam en wordt gebruikt om de lichaamstemperatuur stabiel te houden. Ook tijdens de overgang is het van belang om voldoende water te drinken, dit helpt om je opvliegers te verminderen.
  • dat vezels gezond zijn omdat ze je spijsvertering stimuleren en darmkanker blijken te voorkomen. Ook geven vezels je eerder het gevoel dat je vol zit en verwijderen ze giftige stoffen uit je lichaam. Tijdens de overgang blijken vezels heel belangrijk te zijn omdat ze de oestrogeenspiegel in je lichaam regelen.
    Interesse gekregen om je voeding tijdens de overgang aan te passen?